Tuesday, August 7, 2012

Terima Kasih Tuhan 37


“Mak nanti ada masa datanglah lagi.. Mar nak ke sana tak tahu bila.. Ada masa InsyaAllah Mar datang..” Kataku.

Aku salam ibu dan bapa mertuaku itu. Hari ini mereka akan kembali ke Klang setelah hampir sebulan berada dirumahku. Aku menghantar mereka hingga muka pintu. Pak Samad akan menghantar mereka hingga ke Klang.

“Mak.. saya ikut balik klang..” Firdaus tiba-tiba muncul di muka pintu bersama beg pakaiannya. Aku terkejut.

“Ehh.. kenapa pula?” Soal ibunya.

“Dah lama tak balik.. lagipun memang dah tak boleh tinggal sini..” Katanya. Aku bingung. Apa maksud kata-katanya itu.

“Kamu jangan buat hal Firdaus.. Mardihah macam mana?” Ayahnya pula menyampuk.

“Pak Samad tak payah hantar kami. Mak ayah masuk kereta saya dulu. Saya ada hal jap..” Balasnya. Kedua orang tuanya akur. Aku memandang Firdaus.

“Abang…” Aku panggilnya. Air mataku keluar lagi. Firdaus memandangku.

“Abang nak tinggalkan Mar? Tapi kenapa?” Aku soalnya.

“Mungkin sampai sini saja jodoh kita..” Kata Firdaus. Ya Allah. Aku terkedu.

“Abang.. Ampunkan Mar.. jangan buat Mar macam ni..” Aku sembah kakinya. Firdaus terkejut. Dia pegang bahuku Aku dibangunkan. Mataku ditatapnya.

“Mar.. abang bukan suami yang baik buat Mar… Abang dah buat macam-macam kat Mar. Abang dah lukakan Mar, dah sakiti Mar, dah buat Mar merana, menderita.. macam-macam lagi.. Abang bukan yang terbaik untuk Mar.. Maafkan abang.. Abang tak akan halang Mar lagi. Mar berhak bahagia dengan orang yang Mar sayang.. Abang pergi dulu.. Jaga diri…” Katanya. Firdaus hadiahkan satu kucupan didahiku. Dia terus berlalu menuju keretanya.

Aku tak mampu berbuat apa-apa lagi. Aku hanya mampu memandang. Seluruh tubuhku lemah.

“Abang… “ Hanya itu mampu aku keluarkan. Aku kesepian. Aku kesorangan. Apakah ini Ya Allah? Apakah takdir aku begini? Aku terduduk di sofa. Aku kesat air mata. Apakah pengakhiran ini? Apakah harus membuat keputusan? Antara dua lelaki. Adakah ini petunjuk yang aku perlu memilih antara dua itu. Aku capai telefon Bimbit.

“Assalammualaikum.. Ihsan.. I dah buat keputusan…” Aku menelefon Ihsan dan memberikan jawapan padanya.

No comments:

Post a Comment