Tuesday, August 7, 2012

Terima Kasih Tuhan 14


“Auntie.. dah makan?” Aku menyapa sebaik memasuki kamar Auntie Maria. Dengan sumber kewangan yang ada, aku menggaji seorang jururawat peribadi untuk Auntie Maria. Selain itu aku turut mengambil seorang pembantu rumah. Ini bagi membantuku dalam tugas harian.

“Sudah.. Mar?” Dia menyoal aku kembali. Aku mengangguk. Aku duduk di sebelahnya.

“Mar harap Auntie cepat sembuh. Boleh kita pergi shopping sama-sama..” Ujarku sambil ketawa kecil.

“Thanx Mar. Kalau Mar tak ambil Auntie, tak tahulah macam mana life Auntie. Auntie dah banyak salah pada Mar, pada arwah.. Auntie tak tahu macam mana nak tebus salah Auntie..” Katanya.

“Auntie.. yang dah lepas tu biarlah berlalu. Auntie dah macam ni pun Mar cukup gembira. Cukuplah lepas apa yang Mar lalui. Mar dah malas nak kembali ke belakang. Mar nak hidup yang baru..” Kataku. Auntie Maria memegang tanganku.

“Mar dah banyak berubah kan… Auntie seronok Mar macam ni.. Bimbinglah Auntie..” Katanya. Terpancar keikhlasan dari matanya.

“Mar dah lalui macam-macam Auntie, Mar juga dah temui bermacam-macam orang termasuk..” Aku terhenti. Perlu atau tidak aku memberitahu tentang Tan Sri Muiz?.

“Siapa Mar..?” Auntie Maria ingin tahu.

“Err.. Muiz Bin Ahmad.. abang ayah dan Auntie..” Aku menjawab.

“Apa? He still alive? Macam mana Mar boleh jumpa dia?” Auntie Maria menyoal. Aku mengangguk lesu. Aku tak mampu untuk menceritakan segalanya. Sejarah hitam aku dan bapa saudaraku itu.

“Macam mana tu tak penting Auntie.. biarlah dia dengan life dia..” Aku cuba menghilangkan tekanan.

“Ya.. Auntie pun tak berapa ingat dia.. dia pergi masa Auntie kecik lagi..” Kata Auntie Maria.

“Ya…. Yang penting sekarang kita kena bangunkan semula Sutera Holding..” Aku mengalih tajuk perbualan.

“Maafkan Auntie.. Uncle Bad tipu Auntie, auntie buta selama ni.. sekarang dia dah meringkuk dalam penjara..” Auntie Maria menunjukkan marahnya. Aku faham. Dia selama ini termakan pujuk rayu suaminya itu.

“Sudahlah Auntie.. kita sama-sama bangunkan semula. Esok Mar dengan En Nazri akan ke Sutera Holding.. “ Kataku. Auntie Maria mengangguk.

“Mar masuk tidur dulu ya Auntie.. Auntie rehatlah…” Aku bangun dari katil Auntie Maria.

“Mar… teman Auntie tidur.. Auntie rindu Mar..” Katanya lemah sambil menarik tanganku. Aku tersentap. Aku juga rindu semua itu. Masa kecilku aku juga rapat dengan Auntie Maria. Dia selalu membacakan cerita sebelum aku tidur. Dia dahulu seorang yang baik sehinggalah dia berkahwin dengan Uncle Badrul dan terus berubah.

“Auntie….” Aku memeluk wanita itu dan menangis. Aku rindukan dia. Satu-satunya pengganti ayah dan ibu. Akhirnya aku lena dalam pelukan wanita itu. Terima Kasih Tuhan.

No comments:

Post a Comment